Co obnáší práce servisního technika u Klimatizace – Hustopeče®?
Zajímá vás, co přesně obnáší práce servisního a reklamačního technika? Zeptali jsme se našeho odborníka na servis klimatizací, jak vypadá jeho typický pracovní den a jaké jsou hlavní výzvy, které musí řešit. Dozvíte se, co obnáší práce v servisu a údržbě klimatizačních systémů a Jak důležitá je zde týmová práce. Náš technik vám prozradí i jaké vidí výhody práce pro divizi Klimatizace – Hustopeče®, jak se vzdělává a jak se mu líbí pracovní prostředí firmy. Zmíní také, jaké dovednosti a znalosti jsou pro tuto práci potřeba, jak ho práce rozvíjí a dá doporučení pro toho, kdo o práci servisního technika uvažuje.
Ptáme se našeho technika:
1. Jak jste se dostal k práci servisního technika klimatizací a co vás na této práci nejvíce baví?
„Původně jsem chtěl být elektrikářem, stejně jako můj děda a táta. Ke klimatizacím jsem se však dostal náhodou, tak trochu jako slepý k houslím. Po škole za mnou táta přišel s nabídkou, jestli bych s ním nechtěl začít dělat klimatizace. Myslím, že je skvělé, když rodiče vedou děti k řemeslu – u mě to tak bylo. Pak jsme se s tátou profesně rozešli a já hledal práci. Když jsem narazil na nabídku od firmy Klimatizace-Hustopeče, udělala mi radost a práce se mi zalíbila. Klimatizace mě baví a hlavně rád dělám práci, které rozumím a která mě naplňuje.“
2. Jak vypadá váš typický pracovní den? Můžete popsat některé z činností, které pravidelně vykonáváte?
“Práci si mohu plánovat dopředu já sám v kanceláři a někdy mi v tom pomáhají i kolegové a kolegyně. Začátek pracovního dne bývá někdy náročný, hlavně když musím brzy vstávat – jsem spíše noční typ. 😊 Po příchodu do práce si nejprve zkontroluji auto, doplním vybavení a nakoupím potřebný spotřební materiál. Poté si projdu plán dne, zjistím, kam vyjíždím, které zákazníky navštívím, a případně jim zavolám, abych domluvil konkrétní čas. Následně proberu s kolegy a vedením divize všechny potřebné detaily a teprve potom vyjíždím na první zakázku.
Musím říct, že servis klimatizací je hodně o improvizaci, protože žádná jednotka není stejná. Během jednoho dne mohu pracovat na jednotkách značek Toshiba, Gree, LG nebo Panasonic. Ale když jde všechno hladce, můžu skončit už v 16 hodin, což je vždy příjemné zakončení dne.”
3. Jaké dovednosti a znalosti považujete za nejdůležitější pro úspěch v této pozici?
“Musí se chtít. Když se člověku chce, jde cokoliv. I pekař se naučí elektriku, když chce. Klíčové je mít zájem o toto řemeslo.”
4. Jaké byly některé z nejzajímavějších nebo nejnáročnějších oprav, které jste musel řešit?
„Nejnáročnější opravy jsou ty, které jsou psychicky vyčerpávající. Jde o situace, kdy je problém složitý a skládá se z řetězce závad. Nejprve nemůžete přijít na příčinu původní poruchy, a když ji konečně odhalíte, objeví se další problém. A když vyřešíte ten, něco jiného se zase pokazí. Samotné opravy často nejsou technicky složité, ale když se závady hromadí a musíte se na stejné místo vracet opakovaně, začnete od klientů slýchat poznámky jako: „Já vám tady pořídím papuče“. Na druhou stranu, pokud máte za sebou třeba 300 servisních akcí a jen jedna z nich je takto komplikovaná, dá se to zvládnout s nadhledem. 😊“
5. Jak vám vaše práce pomohla rozvinout vaše technické dovednosti a znalosti v oblasti elektrotechniky?
“Každý výrobce má své specifické vlastnosti a určitě jsem se hodně přiučil u nových a dražších modelů klimatizací. Viděl jsem funkce, o kterých jsem dříve ani nevěděl a netušil, že existují. Netýká se to hardwarové části, tu znám celkem dobře, ale softwarové funkcionality jsem se naučil právě díky této profesi.”
6. Jakým způsobem spolupracujete s týmem a jak důležitá je týmová práce ve vaší profesi?
„Týmová práce je velmi důležitá. Mezi techniky panuje zdravá rivalita, která podporuje přátelskou a dynamickou atmosféru. Rádi si s kolegy děláme legraci, což přispívá k lepší soudržnosti týmu a často to působí pozitivně i na zákazníky, kteří vnímají uvolněnou atmosféru. Důležité je být s kolegy sladěný – pomocí různých signálů a posunků zvládneme práci hladce a efektivně. Každý ví, co má dělat, a díky tomu jde vše rychle, bez zbytečných prodlev, a hlavně kvalitně.“
7. Co byste doporučil někomu, kdo zvažuje kariéru v oblasti servisu klimatizací?
“Doporučil bych naučit se pořádně uklízet a nepřehlížet nedostatky. Jako servisní technik často vidím, že zařízení má nějaký problém, který klient nezaznamená – ale já mu ho nezatajím a problém vyřeším. To je podle mě klíčový rozdíl mezi dobrým a špatným technikem. Pokud technik práci odflákne, závada se stejně dříve či později projeví, a může tím přidělat práci jinému kolegovi. Proto je důležité odvádět svou práci pečlivě a poctivě. Když k tomu přidáte ochotu učit se a hledat řešení, budete v téhle oblasti úspěšní.”
8. Jaké výhody vidíte v práci pro naši divizi Klimatizace – Hustopeče®?
“Velkým benefitem je, že mám k dispozici servisní auto. To považuji za obrovskou výhodu. Nemusím do práce jezdit autobusem a v případě náhlého výjezdu mám plně vybavené auto hned po ruce.
Dále vidím výhodu v tom, že servisního technika dělám druhým rokem. Díky tomu znám své zákazníky i jejich zařízení, což mi výrazně usnadňuje práci. Když mi volají se závadou, dokážu si představit, co se mohlo stát a podle toho se připravit. To mi pomáhá lépe plánovat čas a efektivně odhadnout, kolik času každá zakázka zabere.
Nespornou výhodou je to, že mám své servisní vybavení a kompletně vybavené auto. Nemusím si nářadí půjčovat ani nosit svoje soukromé. Všechno, co potřebuji k práci, mi firma pořídí, takže mám vždy vše, co je potřeba. Když mluvím s techniky z jiných firem, často mi to závidí, protože ne každá firma takto podporuje své zaměstnance. Na tom je jasně vidět, kde leží zájmy různých firem.
Díky tomu, že si rozvrh práce mohu dělat sám, mám recept na velké výplaty. Vždy si mohu poskládat zakázky tak, jak budu potřebovat. Servisní práce je dobře zaplacená a každý servisní technik si musí uvědomit, že tato práce není o hodinách. Protože když člověk chce, dokáže si zakázky naskládat tak, aby se sakra dobře zaplatil.
A pokud do toho zainvestuji trošku času navíc, jsem s výplatu nadmíru spokojen a jiní mi ji můžou závidět. Vím, že v jiných firmách chlapy od rodin tomu moc nedají, a pak chodí domů s menšími výplatami. Já vím, že jsme velmi dobře zaplacení za tuto práci.”
9. Jakým způsobem se vzděláváte a udržujete krok s novými technologiemi a trendy v oboru?
“Jezdíme na různá školení, která nám pomáhají se neustále zdokonalovat a posouvat vpřed. Na poradách ve firmě si navzájem sdílíme zkušenosti, což je velmi užitečné a přínosné. Nové kolegy potěší naše firemní postupy, podle kterých mohou práci bez problémů vykonávat.
Osobně si myslím, že klimatizace jsou nyní na hranici svých technických možností. Protože je dobře znám, pokud v budoucnu dojde ke změnám, bude to pravděpodobně jen v designu. A to už je spíše otázka, jak a kde co zapojit. Musím přiznat, že už mě dlouho nic nepřekvapilo natolik, abych si řekl: „Wow”.”
10. Jak se vám líbí pracovní prostředí a kultura ve firmě?
„Pracovní prostředí ve firmě se mi opravdu líbí. Když jezdím dodávkou mezi vinohrady, vždy si to užívám. Naše kanceláře jsou skvělé a firemní kultura je velmi příjemná. S kolegy jsme přátelští a kolegiální, užijeme si spoustu legrace. Umíme se taky občas přátelsky pozlobit, ale právě to k tomu patří. Práce nemůže být za každou cenu jen vážná – trocha srandy musí být. 🙂”
Aktuálně hledáme zapáleného člověka na tuto pozici. Podrobnější informace najdete na stránce Servisní technik Klimatizace – Hustopeče®.