Co obnáší práce servisního technika u Klimatizace – Hustopeče®?
Zajímá vás, co přesně obnáší práce servisního a reklamačního technika? Zeptali jsme se našeho odborníka na servis klimatizací, jak vypadá jeho typický pracovní den a jaké jsou hlavní výzvy, které musí řešit. Dozvíte se, co obnáší práce v servisu a údržbě klimatizačních systémů a Jak důležitá je zde týmová práce. Náš technik vám prozradí i jaké vidí výhody práce pro divizi Klimatizace – Hustopeče®, jak se vzdělává a jak se mu líbí pracovní prostředí firmy. Zmíní také, jaké dovednosti a znalosti jsou pro tuto práci potřeba, jak ho práce rozvíjí a dá doporučení pro ty, kdo o této práci uvažují.
Ptáme se našeho technika:
1. Jak jste se dostal k práci servisního technika klimatizací a co vás na této práci nejvíce baví?
„Původně jsem chtěl být elektrikářem, protože jak děda, tak táta byli elektrikáři. K práci s klimatizacemi jsem se dostal tak trochu náhodou. Po škole za mnou táta přišel a nabídl mi, jestli bych nechtěl zkusit s ním dělat klimatizace. Myslím, že je skvělé, když rodiče vedou děti k řemeslu – u mě to tak bylo. Pak jsme se s tátou profesně rozešli a já hledal práci. Když jsem narazil na nabídku od Klimatizace-Hustopeče, udělala mi radost a práce se mi zalíbila. Klimatizace mě baví, rád dělám práci, které rozumím a která mě naplňuje.“
2. Jak vypadá váš typický pracovní den? Můžete popsat některé z činností, které pravidelně vykonáváte?
“Práci si mohu plánovat dopředu já sám v kanceláři a někdy mi v tom pomáhají i kolegové a kolegyně. Někdy je pro mě začátek pracovního dne náročný, a to když ráno vstávám brzy, jsem spíše noční tvor😃. Přijdu do práce, projdu si auto a nakoupím potřebné vybavení a spotřební materiál. Poté zkontroluji, kam mám dnes vyjíždět a které zákazníky navštívím, případně jim zavolám a domluvím čas. Připravím si všechny potřebné nástroje a materiály, prokonzultuji s kolegy a vedením divize vše, co je potřeba a teprve potom vyjíždím na první zakázku. Celkově se dá říct, že servisní práce vyžaduje hodně improvizace, protože ne vždy jsou všechny klimatizace stejné. Jiná klimatizace, jiné problémy. Například dnes řeším servis na jednotkách Toshiba, pak Gree, potom LG. Den zakončím opravou Panasonic. Dneska je to fajn, jsem v 16 h doma.”
3. Jaké dovednosti a znalosti považujete za nejdůležitější pro úspěch v této pozici?
“Musí se chtít. Když se člověku chce, jde cokoliv. I pekař se naučí elektriku, když chce. Klíčové je mít zájem o toto řemeslo.”
4. Jaké byly některé z nejzajímavějších nebo nejnáročnějších oprav, které jste musel řešit?
„Nejnáročnější opravy jsou ty, které jsou psychicky náročné. Jsou to situace, kde je problém složitější a skládá se z řetězce závad. Nejprve nemůžete zjistit, co způsobilo původní poruchu, a když už na to dojdete, objeví se něco dalšího. A když to opravíte, zase se něco pokazí. To vše může být psychicky vyčerpávající. Samotné opravy nejsou vždy náročné, ale když se chyby hromadí a práce se na nich často opakuje, začnete od klientů slyšet věty typu „já vám tady pořídím papuče apod.“ Na druhou stranu, když zvládnete třeba 300 servisních akcí a jen jedna je taková náročná, je to v pohodě a dá se to přežít. 🙂“
5. Jak vám vaše práce pomohla rozvinout vaše technické dovednosti a znalosti v oblasti elektrotechniky?
“Každý výrobce má svoje, určitě jsem se přiučil u nových a dražších modelů klimatizací. Tady jsem viděl funkce, o kterých jsem dříve ani nevěděl a ani netušil, že existují. To se netýká hardwarové části, tu celkem znám, ale softwarové věci jsem se naučil právě v této profesi.”
6. Jakým způsobem spolupracujete s týmem a jak důležitá je týmová práce ve vaší profesi?
„Týmová práce je velmi důležitá. Technici mezi sebou udržují zdravou rivalitu a konkurenci, což podporuje přátelskou a dynamickou atmosféru. Rádi si děláme srandu s kolegy, což přispívá k lepší soudržnosti týmu a často to působí pozitivně i před zákazníky, kteří vnímají uvolněnou atmosféru. Je klíčové být dobře sladěný s kolegy, což zahrnuje různé signály a posunky, díky kterým práce plyne hladce a efektivně. Není třeba mnoho vysvětlovat, protože každý ví, co má dělat, to zvyšuje produktivitu a zajišťuje, že všechny úkoly jsou provedeny bez zbytečných prodlev a hlavně kvalitně!“
7. Co byste doporučil někomu, kdo zvažuje kariéru v oblasti servisu klimatizací?
“Naučit se pořádně uklízet a nepřehlížet nedostatky. Jako servisák vidím, že má zařízení nějaký problém, ale klient ne a já mu to nezatajím a problém vyřeším. To je rozdíl mezi dobrým a špatným servisním technikem. Když technik totiž práci odflákne, závada se nakonec projeví a tím třeba jinému kolegovi přidám práci, a proto tento způsob zatajování nedělám, a díky tomu jsem ten lepší servisní technik.”
8. Jaké výhody vidíte v práci pro naši divizi Klimatizace – Hustopeče®?
“Velký benefit je že mám u sebe servisní auto. A to je velká výhoda. Nemusím do práce jezdit autobusem, a když je potřeba tak mám vybavené auto hned po ruce a můžu vyrazit na náhlý případ opravy.
Dále vidím výhodu v tom, že servisního technika dělám druhým rokem. Díky tomu zákazníky znám a také už znám zařízení zákazníků a vím do čeho jdu. Když mi volají se závadou, umím si představit, co se tam mohlo stát. A to mi práci výrazně usnadňuje. Také mi to usnadní plánování času. Efektivně vím, kolik času mám zakázce věnovat.
Nespornou výhodou je to, že mám své servisní vybavení a vlastně vybavené auto komplet. Nemusím si půjčovat nářadí, nemusím nosit do práce svoje soukromé. Co v práci potřebuji, mi firma koupí a já jsem plně vybaven. To mě závidí většina techniků z jiných firem, vždycky když kecáme, jak to kde funguje. Na tom jde právě vidět, v čem leží zájmy jaké firmy.
Díky tomu, že si rozvrh práce mohu dělat sám, mám recept na velké výplaty. Vždy si mohu poskládat zakázky tak, jak budu potřebovat. Servisní práce je dobře zaplacená a každý servisák si musí uvědomit, že tato práce není o hodinách, ale když člověk chce, dokáže si zakázky naskládat tak, aby se sakra dobře zaplatil.
Pokud do toho zainvestuji trošku času navíc, jsem s výplatu nadmíru spokojen a jiní mi ji můžou závidět. Vím, že v jiných firmách chlapy od rodin tomu moc nedají, a pak chodí domů s menšími výplatami. Já vím, že jsme velmi dobře zaplacení za tuto práci.”
9. Jakým způsobem se vzděláváte a udržujete krok s novými technologiemi a trendy v oboru?
“Jezdíme na různá školení, která nám pomáhají se neustále posouvat vpřed. Na poradách ve firmě si sdílíme zkušenosti, což je také velmi užitečné. Nové kolegy potěší naše firemní postupy, podle kterých mohou práci bez problémů vykonávat. Osobně si také myslím, že klimatizace jsou nyní na hranici svých technických možností, a protože je dobře znám, pokud se něco změní, bude to pravděpodobně jen design. A to už je hlavně o tom, jak a kde co zapojit. Už dlouho mě nic nepřekvapilo natolik, abych si řekl ‚wow‘.”
10. Jak se vám líbí pracovní prostředí a kultura ve firmě?
„Pracovní prostředí ve firmě se mi celkem líbí. Když jezdím dodávkou mezi vinohrady, opravdu si to užívám. Naše kanceláře jsou skvělé a firemní kultura je v pohodě. S klukama jsme přátelští a kolegiální, užijeme si spoustu legrace. Umíme se taky dobře přátelsky pozlobit, ale o tom to taky někdy je. Práce nemůže být za každou cenu jen vážná. Troška srandy musí být. 🙂”
Zaujala vás práce servisního technika? Máte vášeň pro techniku, rádi řešíte problémy a těší vás dobře odvedená práce? Pak zbystřete. Aktuálně hledáme zapáleného člověka na tuto pozici. Podrobnější informace najdete na stránce Servisní technik Klimatizace – Hustopeče®.