Kritické chyby, kterých se často dopouštíme při výběru klimatizace…

  1. PODEZŘELE NÍZKÁ CENA? Snaha ušetřit za každou cenu se nemusí vždy vyplatit. Kvůli nižší ceně si s pocitem dobré koupě často pořídíme klimatizaci, která nás pak ale ve finále může stát mnohem víc. Většinou mají vyšší provozní náklady, jsou hlučnější, vyžadují častější údržbu i servis a jejich životnost často končí tam, kde u těch kvalitních teprve začíná běžet prodloužená záruka. Proto je namístě nebát se zeptat takového prodejce, na základě čeho může být jednotka tak levná. Při výběru by mělo být hlavním kritériem výkon, příslušenství, rozměry, funkce, hlučnost, životnost, délka a způsob garance záruk apod.
  2. JAK JE TO SE ZÁRUKOU?
    S touto informací se často záměrně manipuluje tak, že se zviditelní nejdelší záruka nějakého dílu technologie, (např. samotný agregát má 3 roky), ale vše ostatní (montáž, úchyty, potrubí atd. už jen 2 roky.) Cílem je – na první pohled prezentovat záruku 3 roky i když to tak není. Jen málokdy je snaha jasně definovat záruku tak, aby bylo každému jasné, co je „ZÁRUKA – že je částečná“ „PLNÁ ZÁRUKA – je na všechno“ a „GARANCE ZÁRUKY – jak a čím bude dodavatel garantovat své sliby, které nám dal, pokud by nastala nečekaná situace, že by je musel plnit, nebo by dokonce on sám zkrachoval?
  3.  JAK JE TO S MONTÁŽÍ? Často si myslíme, že můžeme ušetřit, když si montáž zařídíme sami, jelikož manžel, přítel nebo kamarád je šikula a montáž zvládne sám. Potíž je ale v tom, že:
    1. prodejce porušil zákaz prodeje klimatizací bez odborné montáže.
    2. bez odborné montáže riskujeme poškození klimatizace a ohrožení našeho zdraví i našeho okolí.
    3. díky neodborné montáži nezískáme žádnou záruku,
    4. k montáži klimatizace je nutné speciální nářadí, které téměř nelze nikde půjčit a na pořízení je drahé

    Odbornou montáž může provést pouze vyškolený technik, který má platné certifikáty pro způsobilost k této činnosti a pouze on může zapojit měděné potrubí a napojit jednotku na elektrické vedení.

  4. NEDOSTATEČNÝ VÝKON Touha ušetřit na jednotce nás motivuje k nákupu nižšího výkonu z důvodu nižší ceny. Správný výkon nám zaručí maximální efekt, který si od klimatizace představujeme, a zajistí,
    že bude mít výkonnostní rezervu. Nemá cenu ušetřit několik málo tisíc korun za jednotku s menším výkonem, když od ní požadujeme 100 % výkon. Jednotka s nižším výkonem nám nemůže poskytnout vychlazení nebo vytopení celého prostoru jak jsme si představovali, protože je poddimenzovaná a neustále přetížená. Její životnost se tak výrazně zkrátí a provozní i servisní náklady podstatně zvýší.

  5. NÁSLEDNÁ PÉČE Často se nám slibuje, že jednotka je bezúdržbová a proto ušetříme oproti jiným. Potíž je ale v tom, že tyto informace jsou někdy záměrně mlženy, protože každá klimatizace potřebuje pravidelnou údržbu i servis.

  6. SERVIS Pokud si plánujeme, že si budeme servis jednotky provádět sami kvůli tomu, abychom ušetřili, pak je na místě tuto myšlenku ihned opustit, protože stejně tak jako odbornou montáž tak i servis musí provádět odborný technik, který ví, jak klimatizace funguje, jak jí odborně vyčistit a hlavně jaké prostředky může použít. Neodbornou manipulací si jednotku můžeme sami poškodit, ale hlavně tím porušíme podmínky garantované záruky, o kterou bychom přišli.

  7. VZHLED KLIMATIZACE Velkou chybou, kterou nevědomky děláme při výběru jednotky klimatizace, je její vzhled. V dnešní době chápeme potřebu vzhledu spotřebičů, aby nám ladili s nábytkem či splývali s omítkou. To vše je v pořádku, zákazník si může diktovat své požadavky, a na vhodné barvě a variantě není nic špatného, ale nemělo by to být první a nejdůležitější prioritou při výběru jednotky. Správně vzhledově zvolená jednotka ale nemusí vždy vykazovat takové funkce a podmínky, které jsme od klimatizace očekávali.